Vil I tiltrække de dygtigste kandidater? Så opret et karriereunivers og giv kandidaterne en forsmag på arbejdsopgaver, kolleger og det miljø, de bliver en del af.
De fleste, der har skrevet et jobopslag, ved, hvor svær en disciplin, det er. Og det formelle format giver sjældent et indblik i jeres kultur, stemningen på kontoret eller ambitionerne hos kollegerne – selvom det er afgørende faktorer, når kandidaten leder efter det rette jobmatch.
Det klassiske jobopslag skal ikke pension. Men I kan fordel supplere det med karriereunivers, hvor nysgerrige kandidater kan lære jer bedre at kende.
Her finder I vores bedste tips til, hvordan I gør jeres karriereunivers levende og relevant.
Jeres karriereunivers skal give kandidaten et godt førstehåndsindtryk af organisationen, så h*n søger lige netop jeres job.
Vi kan ikke garantere, at I modtager en ansøgning, men I er et skridt tættere på, hvis I følger disse råd.
Jeres karriereunivers skal give et uformelt indblik i organisationen, og det må designet gerne afspejle. Gør det indbydende med lækre billeder og kvalitetesvideoer, så kandidaten får lyst til at gå på opdagelse.
Karriereuniverset må ikke blive en poleret reklame, så hold det autentisk. Lad jeres medarbejdere fortælle med deres egne ord og brug humor, hvis det passer til jeres arbejdsplads.
I ved helt sikkert, hvad I gerne vil fortælle. Men har I husket at overveje, hvad jeres kandidater har brug for at vide? Ofte er kandidaterne mere interesserede i hverdagspraktik end flotte ord og visioner. Giver I fx mulighed for at arbejde hjemme? Eller er der gode muligheder for efteruddannelse? Så fortæl det.
Nogle foretrækker at læse, andre at se. Sørg for, at der er forskelligt indhold at vælge imellem, uanset præferencer. Vi anbefaler næsten altid video, fordi det giver mulighed for at kommunikere rigtig meget i et kondenseret format.
Hvad kendetegner jeres organisation som arbejdsplads? Holder I på formerne eller spiller I bordfodbold i pauserne? Uanset, hvem I er, bør det skinne igennemden tone of voice, jeres indhold har.
“Film, det lyder spændende!”, tænker I måske. Men film om hvad? Vi anbefaler, at I tage udgangspunkt i kandidatens typiske spørgsmål til fx kolleger, arbejdsopgaver og work/life-balance. Her kan I se vores forslag til 6 oplagte filmtyper.
Fortæl om mulighederne for efteruddannelse, fx gennem casefilm, hvor medarbejdere fortæller om deres oplevelser.
Lad medarbejderne være jeres bedste ambassadører i korte videoer
Giv en introduktion af jeres organisation gennem en fængende fortælling og lækre billede
Hjælp fx kandidaten på vej med en kort instruktionsvideo
Gør opstartsforløbet tydeligt for kandidaten gennem en kort video, skab tryghed og undgå at blive lagt ned af spørgsmål.
Hvem siger, at jobopslag skal være på skrift?
Her kan du se tre eksempler på film, vi har produceret til vores kunders karrieresider. Måske er der inspiration at hente for din organisation?
Vi hjælper med at designe og implementere et karriereunivers på karriere.jeresdomæne.dk. Designet viser med et modigt design i øjenhøjde, hvordan jeres organisation ser ud bag facaden.
Leverancer:
Referenceeksempel: Avlund træpleje
Referenceeksempel: Patent- & Varemærkestyrelsen
Ifbm. udviklingen af enten brandfilm eller medarbejderportrætter udarbejdes tre baggrundsfilm til brug på karriereunivers der giv liv og et indblik bag facaden.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp til at komme videre med dit karriereunivers, er du velkommen til at ringe eller skrive.
Johan Ingemann Partner og filmansvarlig T: 4182 9796 E: johan@beru.dk